Brev:
Mad og søvn pige 11 måneder
27. september 2006
Alder:
11 mdr.
Mad og søvn pige 11 måneder
Kære Helen,
Vores datter er nu 11 mdr. og begyndte i vuggestue for cirka 2 mdr. siden. I begyndelsen var hun meget ked af det og jeg hentede hende hver dag efter et par timer. Nu har vi skiftet vuggestue og det går meget meget bedre. Hun trives og er glad. Vejer omkring 9,5 kilo.
Mit spørgsmål går på, hvor meget mad og mælk en lille pige på den alder skal have. Jeg har en fornemmelse af at maden og søvnen stadig hænger sammen for hende.
I en lang periode har hun sovet fint både dag og nat: To daglure på sammenlagt 2½-3 timer og 11-11½ time om natten. De sidste par uger er det imidlertid gået den modsatte vej - hun sover måske 1½-2 timer om dagen og 9½-10 timer om natten (dvs. hun står meget tidligt op). Er det nok? Hun virker stadig træt når hun vågner men er umulig at få til at sove igen.
I den samme periode har jeg observeret, at hun ikke spiser så meget fast føde (hvilket også er tilfældet i vuggestuen) og tænker derfor om mælken (igen) optager for meget plads i maven. Hun får sutteflaske: 70 ml om morgenen, 100 ml til middag (før lur omkring kl 13), 100-150 ml før aftenputning og 100 ml før jeg selv går i seng. Er det for meget mælk?
Hun drikker fint af glas, ellers, men vi har bibeholdt en del flaske fordi vuggestuestarten har været vanskelig for hende og derfor ville vi gerne være sikre på at hun ihvertfald ikke var sulten... men nu tror jeg det er tid til en forandring, men jeg har brug for et par tanker og råd til at komme igang med det.
Mange hilsner
Pia